Kasyno Spin Palace - ponad 320 gier online do wyboru, a pośród nich jedna z najpopularniejszych gier na świecie -> ruletka w odmianie francuskiej, amerykańskiej oraz europejskiej.

SANKT PAULI. DLACZEGO WŁAŚNIE ONI?

Autor: Mick Wachowski | 13.05.2010 - 11:16

Od niemal trzydziestu lat kibice Celticu utrzymują bliskie stosunki z niemiecką drużyną z Hamburga – FC Sankt Pauli. Co łączy te kluby i dlaczego są sobie tak bliskie? O historii tej wielkiej przyjaźni i swoich spostrzeżeniach na temat Celticu opowiedział Heiko Schlesselmann, wieloletni kibic niemieckiego zespołu.

„Wielu przyjaciół i kibiców innych klubów wielokrotnie zadawało mi pytanie, dlaczego kibice St. Pauli Hamburg są tak bardzo zżyci z Celtikiem. Dlaczego my, Niemcy, niekatolicy, zaprzyjaźniliśmy się właśnie z nimi? Cóż, to długa historia.

Fani The Bhoys są wyjątkowi. I nie chodzi tu tylko o ich zachowanie i bliską więź z klubem. Dzielimy podobne poglądy polityczne i przede wszystkim podobnie jak Celtic jesteśmy otwarci na różnorodność - inne religie, przekonania i styl życia. The Bhoys są dumni ze swoich irlandzkich korzeni i mimo założenia klubu przez Brata Walfrida nie zamykają się tylko na jedną religię.

By dowidzieć się jak to wszystko się zaczęło, trzeba cofnąć się do lat 80. Sankt Pauli zyskało wówczas sporą popularność w całym kraju. Wszystko z powodu awansu do 1. Bundesligi, w której graliśmy trzy lata z rzędu. Na niemieckich stadionach nie było wówczas za kolorowo. Trybuny większości klubów były opanowane przez bojówki faszystowskie i chuliganów. Większość porządnych ludzi po prostu bała się chodzić na stadiony. Staliśmy się pierwszym klubem, który sprzeciwiał się rasistowskim poglądom i walczył z nietolerancją, jaką szerzyły prawicowe kluby w kraju. Staliśmy się prawdziwą antyfaszystowską i lewicową alternatywą, dzięki czemu zyskaliśmy sympatię tysięcy kibiców z całego kraju. Zostaliśmy stawiani jako wzór kibicowania i zrobiło się o nas głośno nawet na Wyspach.

Jeden z przedstawicieli kibiców Sankt Pauli został z tego powodu zaproszony do Anglii, gdzie prowadził dyskusje z brytyjskimi kibicami. Pewnego wieczoru poznał kibiców Celticu. Wtedy też zrozumieliśmy jak wiele nas łączy. Po powrocie do Niemiec namówiliśmy większą grupę kibiców do zwrócenia uwagi na drużynę z Glasgow. Wielu z nas zaczęło wybierać się na ich wyjazdowe mecze w Europie, jak chociażby z Bernie, Lizbonie czy Dortmundzie. Więź łącząca nas z Celtikiem stawała się coraz mocniejsza i także oni zaczęli przyjeżdżać na nasze mecze.

Wspólne poglądy i otwartość to jednak nie wszystko. Nie ma co ukrywać, że The Bhoys bardzo nam zaimponowali. W latach 90. kiedy przez dziewięć lat prym w Szkocji wiedli Rangers, a Celtic nie odnosił żadnych sukcesów, kibice się od niego nie odwrócili. Jak mówili, sukcesy są ważne, ale najwierniejsza jest pasja i oddanie klubowi. Wszystko czego oczekują od piłkarzy to zostawienie serca na boisku. Jeśli widzą, że drużyna dała z siebie wszystko, wybaczą jej najgorszy rezultat.

Fani  Celticu ratują też wizerunek kibiców piłkarskich na wyjazdach w Europie. Trzeba przyznać, że potrafią się zachować i nie pasują do stereotypu kibiców, którzy wszczynają awantury i dewastują puby. Doceniła to UEFA, w 2003 roku po finale Pucharu UEFA w Sevilli przyznając im tytuł najlepszych kibiców na tym kontynencie. Dla nas nie było to jednak żadne zaskoczenie, znaliśmy ich przecież od tej strony od dawna.

Celtic ma kibiców na całym świecie i mogliśmy się o tym przekonać właśnie w czasie finału z FC Porto. W Sevilli spotkaliśmy fanów z Nowego Jorku, Australii, Argentyny, a także faceta, który pracował na Antarktydzie! Wiele podróżowałem po Europie i nieraz spotkałem się z agresją i wandalizmem kibiców. Ale kiedy przyjeżdżałem na Parkhead, zawsze czułem się jak u siebie w domu. Wraz z The Bhoys wybraliśmy się w 1996 roku właśnie na ich mecz z Motherwell. Podróż zajęła nam cały weekend, ale było naprawdę warto. Zrozumieliśmy wtedy, że dopingowanie zespołu to nie wszystko. Liczy się także cała otoczka, to co reprezentuje klub i jego kibice. Dzięki temu przynależność do zespołu i dopingowanie nabiera głębszego sensu.”

Opowiedział Heiko Schlesselmann, kibic FC Sankt Pauli dla kerrydalestreet.com


Kibice Sankt Pauli

Mick Wachowski

Źródło: kerrydalestreet, własne
Dodaj komentarz:
Greengo | 28 czerwca 2010; 11:08
Celtic to jeden z moich ulubionych klubów i podoba mi się ta katolicka przeszłość. Imponuje mi ta wiernośc Irlandzkim tradycjom, przeciwstawianie się brytyjskiemu okupantowi w Szkocji i Ulsterze. Zawsze był dla mnie klubem który walczy nie tylko o swoją niepowtarzalną tożsamość ale tez niepozwala wielu ludziom w Szkocji zapomnieć kim są i gdzie mieszkają - że są Szkotami, Irlandczykami z własną historią, językiem, kulturą i tradycją. Ze niekoniecznie godzą sie na poddaństwo koronie i narzuceniu sobie ich praw. Ale ta zgoda....z Sankt Pauli... z lewakami...... wywierzanie tego oszołoma na swoich flagach to dla mnie rysa na sercu albo nawet głęboka rana. Nie mogę zrozumieć jak katolicy, patrioci, mogą utożsamieć się z tym debilem, jak mogą wieszać jego flagi. Ci którzy tępią skinów, skrajnych prawicowców na stadionach a wieszają Che są dla mnie hipokrytami na maksa!!! Jedno i drugie niczym się nie różni - tak samo pierdolnięta ideologia! Dla mnie jako Polaka, którego kraj nosi bagaz tego zbrodniczego systemu jest niepojęte jak kibice - bastion katolicyzmu i walki z poddaństwem wobec angoli mogą go wieszać...?
Borubar | 15 maja 2010; 14:49
Faszysm rasizm tak jest w większości klubach.
Bartosz Wiśniewski | 14 maja 2010; 16:35
Bramka nie zaliczona, ponieważ był to rzut wolny pośredni.
Maciek_ | 14 maja 2010; 16:19
omodok29

Spoko nie, no ale raczej chodziło mi o takie konflikty między kibicami jednej drużyny, nie powinno ich być od strony religijnej, czy poglądowej! I tyle!

A Hunkom baty oczywiście, chciałbym w końcu zobaczyć takie OFD, w których byśmy ich rzeczywiście zgnoili : )
celtic_glasgow | 14 maja 2010; 15:48
Skrót spotkania z Hearts:

http://www.youtube.com/watch?v=U-x32q37QLg&feature=player_embedded

PS Dlaczego bramka Braafheida niebyła uznana?
HKS | 14 maja 2010; 12:05
szczeze powiedziawszy inaczej sobie wyobrazalem tą całą historie zaprzyjazniania sie tych klubow... xD
a ja tam bede kibicowal Sankt Pauli, bo HSV nienawidze!
ale TrueCelt dobrze mowisz, moze nie w tym , ale zwlaszcza w tamtej edycji Pucharu UEFA Hamburg gral bardzo dobra dla oka i skuteczna pilke...
TrueCelt | 13 maja 2010; 23:12
:) I dobrze!

Skończmy tematy polityczne i skupmy się lepiej na najbliższym meczu. Teraz trochę niepolitycznie : STRASZNIE podoba mi się styl gry HSV (nomen - omen : największych wrogów Sankt Pauli). A przynajmniej podobał mi się w ubiegłej edycji Pucharu Uefa
tom1888 | 13 maja 2010; 22:44
Co do polityki i światopoglądu to też uważam się za liberalnego konserwatystę TrueCelt ;)
Każdy ma jakieś tam swoje poglądy, ważne jest że wszystkich nas łączy chęć kibicowania takiemu wspaniałemu klubowi jakim jest Celtic ;)
omodok29 | 13 maja 2010; 22:40
od razu sprostuje,jestem fanem Celticu i nic do Ciebie nie mam:)
omodok29 | 13 maja 2010; 22:40
Maciek_

masz racje w wielu punktach,bo jak pisalem wczesniej mnie tez kolo dupy lata w kto co wierzy itp. a w szczegolnosci masz racje w tym punkcie:
"...ale jednoczyć się jako jedna wielka Celtycka rodzina! Tyle."

tylko to jest nie realne i zakrawa o teorie spisku,to jest na zasadzie cudownego swiata bez wojen i cierpienia i takie tam bzdety!Przeciez gdyby nie konflikty religijne,rasowe,terytorialne itp. to nie byloby podzialu na panstwa,wszyscy by sie kochali itp
Malo tego gdyby nie konflikt religijny i terytorialny to nigdy bysmy nie byli Celtami bo tego klubu by nie bylo i nie byloby Old Firm Derby,a przeciez uwielbiasz jak Celtic hunom baty sprawia,co nie??
Maciek_ | 13 maja 2010; 21:15
Ja powiem natomiast inaczej... Jest wielu kibiców Celticu z całego świata (wielu protestantów również) i są fanami tego klubu ze względów czysto sportowych! Mam też zupełnie gdzieś jakie poglądy polityczne mają inni kibice! Dla mnie ważne jest, że wybrali sobie właśnie ten klub bo coś jest w nim takiego, że po prostu przyciąga rzesze sympatyków! Powinniśmy nie dzielić na zwolenników lewicy, prawicy, czy Bóg wie czego, ale jednoczyć się jako jedna wielka Celtycka rodzina! Tyle.
omodok29 | 13 maja 2010; 21:05
jakby Janusz rzadzil to wszelkie zamieszki na stadionach bylyby tlumione amunicja ostra,takze agresywni z Rangers by szybko polegli i nie masz co sie martwic:)
Lenny | 13 maja 2010; 20:49
A ja bym tam nie chciał żeby tacy jak z rangersoland mieli swobodny dostęp do broni palnej :p

omodok29 | 13 maja 2010; 20:39
TrueCelt
ja odkad nabylem praw wyborczych stawiam na Janusza:)
TrueCelt | 13 maja 2010; 20:13
Widzę że więcej tutaj typowych demokratów niż chociażby zwolenników UPR-u. Szkoda
omodok29 | 13 maja 2010; 20:13
Ja nie jestem fanem Celticu ze wzgledu na religie gdyz nie jestem wierzacym czlowiekiem w ogole-no ale nie o to mi chodzi,bo to nie miejsce na debaty na temat wiary
ja mysle,ze po prostu,ze fani Celtica(Szkoci,Irlandczycy) ogolnie nie dopuszczaj innej wiary do siebie,buduja przeciez swoj zespol i wizerunek na podstawie katolickiej religii(wlascie powinienem rzec,ze zbudowali)przeciez nasze najwspanialsze Old Firm Derby ma podteksty w zasadzie religijne,nie prawdaz??
moja opinia jest na podstawie ludzi ,ktorych znam i ich zachowania.
Lenny-pewnie,ze sa protestanci i muzulmanie ale mi chodzilo o ogol
jesli chodzi o St Pauli to mi sie wydaje,ze klubowa przyjazn polega na wspolnej i identycznej interpretacji zasad pokojowego,przyjaznego kibicowania itp.
Lenny | 13 maja 2010; 18:19
Nietzsche pisał o nadludziach w "Tako rzecze Zaratustra", brawo TrueCelt. A co do otwartości Celticu na inne religie to w naszych szeregach nigdy nie brakowało protestantów, a i paru muzułmanów by sie znalazło. Nie widzę więc podstaw aby odmawiać Celticowi otwarcia na inne religie.
Adrian_ace | 13 maja 2010; 18:18
Nietzsche to zły człowiek był.
nazizm, komunizm, marksizm - co łączy te ideologie? każda z nich chciała "stworzyć" nowego człowieka bądź nadczłowieka.
TrueCelt | 13 maja 2010; 18:09
Nadludzi to chyba Nietzsche.

Adrian_ace | 13 maja 2010; 18:07
Brawo omodok29. Religia jest najważniejszą sprawą, która rządzi i dzieli. Wielka Polska Katolicka pozdrawia.
omodok29 | 13 maja 2010; 17:58
ja znaczenie nazizmu,faszyzmu,socjalizmu itp.
pozostawie ekspertowi Lennemu natomiast chcialbym skomentowac artykul a w zasadzie takie zdanie:

The Bhoys są dumni ze swoich irlandzkich korzeni i mimo założenia klubu przez Brata Walfrida nie zamykają się tylko na jedną religię. "

Nie chce mi sie w to wierzyc,malo tego absolutnie w to nie wierze,uwazam,ze dla katolickiej czesci szkotow,ktora w wiekszosci jest fanami Celtica,fanatykami religijnymi z Irlandii(nie tak fanatycznymi jak w Polsce oczywiscie-bo u nas to juz jest mega jazda-ultrakatolicyzm) religia ma ogromne znaczenie i nie sadze aby byli oni otwarci powiedzmy na muzulmanizm,nie wspomne o protestantach!
Lenny | 13 maja 2010; 16:26
Macie racje. Jeśi chodzi o aryjczyków, nadludzi wymyśli Hegel (moge sie tu mylić ale chyba tak). Równość wobec prawa - odrbrali je każdemu kto myślał inaczej - pierwsze hitlerowskie obozy koncentracyjne były dla niemców (ciekawostka - II RP też miala swój obóz koncentracyjny w Berezie Kartskiej, tam Piłsudzki trzymał swoich przeciwników).

Adrian, widzisz historia to nie matematyka, w tym przypadku ciężko podać treść wolną od oceny tego
kto mówi czy pisze książke. Dobór i intonacja słów itp., kosmos o prostu. Tak jak mówisz byłoby najlepiej ale to raczej niemożliwe do wykonania. Czasem się mówi "z faktami sie nie dyskutuje" ale każdy fakt trzeba sobie zinterpretować a to jest subiektywne, i nauczyciele też od tego nie uciekną choćby chcieli.

Wracając do orjętacji nazizmu to w tym nurcie są obok siebie elementy prawicowe (symbolika narodu, pastwa) jak i lewicowe (gospodarka, egalitaryzm ale w obrembe węższej grupy niż cale społeczeństwo)
Adrian_ace | 13 maja 2010; 16:07
Mi nazizm ewidentnie pasuje do skrajnej lewicy. W kwestiach gospodrczych to typowi socjaliści. A kwestie światopoglądowe jednoznacznie zamykają słowa hitlera "Wiarę w Boga powinno się tracić tak jak pierwsze zęby".
Adrian_ace | 13 maja 2010; 16:02
Lenny -> w szkołach to robią tak: mówią ci co jest dobre a co złe, co masz uznawać za sprawiedliwe, kto ma być bohaterem, a kto zbrodniarzem; jeśli samemu nie zacznie się szukać prawdy to nie dadzą ci nawet w najmniejszym stopniu wyrobić własnego zdania. Wg mnie w lekcje historii i wos-u powinno się podawać fakty, a nie je komentować, oceniać każdy powinien sam.
Mick Wachowski | 13 maja 2010; 15:57
No to mi nazizm nie pasuje ani do prawicy ani do lewicy. W końcu równości wobec prawa nie było. Żydom je odebrali, poza tym jako tzw Aryjczycy uważali się za lepszych od reszty.
Lenny | 13 maja 2010; 15:45
Bo w szołach nie ma czasu na dokładną analize, dlatego stosuje sie uproszczone schematy ( prawica ->nacjonalizm -> faszyzm -> nazizm, i z drugiej strony lewica -> socjalizm -> komunizm). Co to jest lewica, a co prawica? Lewica to więcej praw pracownika niż przcodawcy, równość wobec prawa, zaś prawica to pewien elitaryzm np. cenzus wykształcenia przy przyznawaniu praw wyborczych,. Tymczasem, zwłaszcza skrajne formy prawicy i lewicy, mają więcej podobieństw niż różnic.

Nazizm = nienawiść do Żydów i innych mniejszości, na odstawie mętnej filozofi shizofrenika Hegla i Nietzsche'go, był potrzebny hiterowi i jego ludziom do osiągnięcia władzy. Wtedy w niemczech była taka bieda że ludzie jedli trawe, a hitler znalazł im wroga (Żydów, którym wiodło się tylko trochę), na którym mogli wyładować frustracje, to był czysty populizm. Dla mnie to nie jest prawica w rzadnym wypadku.

Dramatem jest to że w tych czasach wszelkimi wartościami, typu prawica, lewica, kościół, .....(tu wstawcie dowolną wartość jaką można wyznawać) wycirało sobie gęby zbyt wielu złych ludzi, przez co wszystko uległo dewaluacji, WSZYSTKO można zmieszać z błotem dostarczając dziesiątki trafnych argumentów.
Mick Wachowski | 13 maja 2010; 15:27
Lenny, czemu nie? Mnie na historii w szkole uczono, że nazizm, mimo nazwy (narodowy socjalizm) ma zdecydowanie więcej wspólnego z prawicą.
Lenny | 13 maja 2010; 15:07
Zwracam honor w takim razie, czytałem tą późniejszą wersje bez nazizmu. Jako historyka aż mnie nosi żeby tutaj popisać o tych zagadnieniiach, ale to nie czas ani miejsce na to:)
cicha | 13 maja 2010; 15:05
Dobry, ciekawy artykuł ;) Chociaż jedni kibice z Glasgow mają klasę!
Mick Wachowski | 13 maja 2010; 15:01
Było przez chwilę nazizm, bo zrobiłem literówkę. Ale co to za różnica. Nazizm i faszyzm to to samo potworne zło. I tak jak mówi Lenny, nie ma co przypisywać wszystkim skrajnościom podziału na prawicę i lewicę. Bo zaraz dojdzie do tego, że ktoś uzna, że każdy z prawicy ma poglądy jak nacjonaliści z ligi polskich rodzin, a wszyscy lewicowcy to komuniści.
Lenny | 13 maja 2010; 13:44
Adrian_ace -> z tego co tu widze to ten pan nie używa słowa "nazizm" ani razu. Po drugie w odniesieniu do takich ekstremistycznych ideologii jak faszyzm i nazizm podział na prawice i lewice nie ma zastosowania.
Rysiek | 13 maja 2010; 13:29
dobry artykuł, który dużo wyjaśnia, przyznam się że ja sam nie wiedziałem skąd się wzięła zgoda z niemcami. :)
Makaveli | 13 maja 2010; 13:19
maticelitc@ HSV to przyjaciele smerfów więc odpowiedź pozostaje jasna. :)
Adrian_ace | 13 maja 2010; 12:52
Nie podoba mi się to, że ten pan na przemian używa sformułowań faszyzm i nazizm, a myśli dokładnie o tym samym. Faszyzm jest ideologią prawicową, a narodowy socjalizm lewicową. Dziwi mnie, że człowiek z kraju, który musiał przeżyć widmo hitleryzmu nie może tego odróżnić.
maticelt | 13 maja 2010; 12:46
to dlatego nie lubimy sie z HSV? ;) bo to rywal Sankt Pauli z Hamburgu? artykuł świetny, dużo wyjaśnia. jestem dumny że kibicuje klubowi z kibicami, którzy nie myślą o bójkach czy wandalizmach, ale dającymi wzór dla wszystkich klubów. podobnie jak St.Pauli :)

Następny meczOstatni mecz

Celtic vs Inverness
11.02.2012 / 16:00 - Celtic Park

Tabela SPLTerminarz

1.Celtic 2552-1662
2.Rangers2547-1458
3.Motherwell2431-2941
4.Hearts2530-2235
5.St. Johnstone2432-2735
(zobacz całość)

Zdjęcie tygodniaVideo tygodnia

nazwa alternatywna obrazka Treble? Wskakuj, będzie szybciej.

Sonda portalowaZawodnik miesiąca

Czy Paweł Brożek powinien zagrać w meczu z Hearts?
Tak, od pierwszej minuty: 4%
Tak, wchodząc z ławki rezerwowych: 73%
Nie, jest na to jeszcze za wcześnie: 19%
Nie mam zdania: 4%
Archiwum Wyniki   
160x600
PSG, Paris Saint Germain
Wszelkie prawa zastrzezone przez CelticPoland.com.
Projekt i wykonanie: Robert Laskowski
Kodowanie i podpięcie cms: QSky